27 januari 2025

En vinterresa med nya Audi Q6 e-tron

Tre laddstopp från Alingsås till Umeå

Hur såg din resrutt ut och hur fungerade laddningen under vägen?
– “Jag körde Alingsås–Uppsala–Umeå, totalt 1 025 kilometer. Förbrukningen landade på 24,3 kWh per 100 kilometer och jag stannade för att ladda tre gånger. Bilens inbyggda navigationssystem var till stor hjälp. Den förvärmde automatiskt batteriet inför varje laddstopp och föreslog vart jag skulle köra in.”

Kan du beskriva hur förvärmningen fungerade i praktiken?
– “När navigationssystemet vet att det är dags att ladda, startas förvärmningen av batteriet automatiskt. Till exempel i Docksta, där det var -20 grader utomhus, hade batteriet hunnit bli uppvärmt till cirka 22 grader. Där kunde jag snabbt gå upp till 230 kW laddeffekt från start. Det är verkligen imponerande, särskilt i sträng kyla.”

Naturliga raster och laddstopp

Hur upplevde du pauserna? Fick familjen någon chans att sträcka på benen?
– “Det gick nästan för fort att ladda! Övriga i familjen hann knappt springa på toa och köpa en kaffe innan det var dags att åka igen. Oavsett om vi hade kört på diesel eller el hade vi ändå behövt stanna för att äta, sträcka på benen och ta en paus. Att ladda elbilen blev ett naturligt inslag i resan, och laddstoppen gjorde att vi kunde kombinera det med våra raster.”

“Det gick nästan för fort att ladda!”

Kostnads-, klimat- och tidsjämförelse: Elbil vs diesel

Vad kostade resan i jämförelse med en dieselbil?
Resan gjordes med Ionity Passport Power-abonnemanget, vilket innebär en abonnemangskostnad på 136 SEK/månad och ett elpris på 3,50 SEK per kWh. Totalt landade laddkostnaden för hela resan på 1 743,16 SEK.

För en motsvarande dieselbil, med en förbrukning på 6,5 liter per 100 kilometer och ett dieselpris på 18 SEK/liter, hade bränslekostnaden blivit 2 349,36 SEK.

Klimatpåverkan
Eftersom Ionity använder 100 % förnybar energi, har laddningen av elbilen noll koldioxidutsläpp vid produktionen av den energi som användes under resan. Det innebär att elbilens totala klimatpåverkan var 0 kg CO₂, medan dieselbilen hade släppt ut 344,57 kg CO₂.

Hur påverkar laddningen restiden?
Under resan tog laddstoppen för elbilen totalt 37 minuter. Jämfört med dieselbilen, som hade behövt cirka 45 minuter för naturliga raster som mat-, toalett- och bensträckarpauser, var elbilens laddtider faktiskt något kortare.

William berättar:

“Det gick nästan för fort att ladda ibland! Familjen hann knappt bli färdig med sina raster innan bilen var redo att åka igen.”

Det visar att laddstoppen inte bara kan kombineras med naturliga raster utan i detta fall var mer tidseffektiva än de raster som behövs med en dieselbil.

Väderutmaningar och körstil

Hur påverkade vädret resan?
– “Fram till Gävle var det runt -3 grader, regnigt, blött och ganska blåsigt. När jag fortsatte från Gävle och norrut varierade temperaturen mellan -5 och -20 grader, och det både snöade och blåste. Det märktes förstås på förbrukningen, men bilen hanterade det bra.”

Påverkade väglaget din hastighet?
– “Jag körde ungefär i linje med hastighetsgränserna, kanske 10 km/h över. Trots vintervädret kände jag mig trygg hela tiden. Bilen är stabil och har bra drivlina för vinterväglag.”

Hemresan: Umeå–Alingsås

Hur skiljde sig resan tillbaka från Umeå?
– “Hemåt körde jag ungefär 983 kilometer och förbrukningen blev 24,9 kWh per 100 kilometer. Det var något mildare temperatur, mellan -5 och +5 grader. Men bilen var fortfarande fullastad med fem personer, packning och julklappar.”

Blev det återigen tre laddstopp?
– “Ja, även under hemresan räckte det med tre stopp. Precis som på vägen upp hjälpte navigationssystemet till med ruttplanering och förvärmning av batteriet.”

Fördelar med Audis inbyggda navigation

Hur viktigt är ett bra inbyggt navigationssystem för långa elbilsresor?
– “Det underlättar verkligen, speciellt i vintriga förhållanden. När bilen själv planerar rutten och förvärmer batteriet innan varje laddstopp slipper man stå och frysa vid stolpen i onödan. Dessutom får man en tydlig överblick över hur mycket laddning man förbrukar och var nästa stopp kommer att bli.”

Slutsatser efter 2 000 kilometer i vinterkyla

Efter drygt 2 000 kilometer på snötäckta och bitvis blåsiga svenska vägar menar William att den nya Audi Q6 e-tron har överträffat hans förväntningar när det gäller komfort, räckvidd och laddprestanda.

“Jag var lite orolig över hur elbil i vinterkyla skulle fungera, men det gick smidigt hela vägen. Bilen var förvånansvärt effektiv trots full last och krävande förhållanden. Och det absolut bästa var hur snabbt den laddade – nästan för snabbt ibland!”

Med fler elbilar på marknaden och satsningar på utbyggd laddinfrastruktur blir långa resor i elbil allt mindre av en utmaning, även under vinterhalvåret. Williams erfarenheter visar att en välplanerad resa och rätt utrustad bil gör stor skillnad för både bekvämlighet, ekonomi och klimat.

Få personlig hjälp av William för ditt nästa bilköp

William arbetar som säljare på Audi i Alingsås och har gjort det i sedan 2020. Med sin erfarenhet och passion för bilar hjälper han kunder att hitta rätt modell, oavsett om det gäller en elbil eller någon annan bil från Audis breda modellutbud.

Efter att ha testat Audi Q6 e-tron på en långresa under vintriga förhållanden har William djupa insikter om fördelarna med elektrifiering, men han finns också här för att svara på frågor om Audis alla andra bilmodeller.

Planerar du ett bilköp och vill ha personlig rådgivning? Kontakta William så hjälper han dig att hitta din nästa drömbil!