19 maj 2025

Enklare verkstadsbesök med Tjekvik hos Börjessons Karlskrona

Hur fungerar Tjekvik för kunden?

Dagen innan det bokade verkstadsbesöket får kunden ett SMS där de kan välja om de vill lämna in bilen på traditionellt sätt eller via lösningen Tjekvik. Väljer kunden lösningen Tjekvik ställs ett antal incheckningsfrågor att svara på digitalt, likt de frågor som vår personal ställer vid traditionell inlämning. Till exempel om de vill fylla på spolarvätska, byta eventuella lampor, laga stenskott odyl.

Sedan samma dag som det är dags att lämna in bilen kan kunden antingen lämna in nyckeln på traditionellt vis till vår personal vid disken eller via Tjekvik-terminalen som finns inne i bilhallen.

I terminalen checkar man enkelt in med sitt registreringsnummer och samtidigt öppnas en lucka där man lägger sin nyckel. Fördelen för kunden är att på morgonen när det kan vara kö kan dem snabbt och enkelt lämna in sin bil på egen hand.

Hur fungerar Tjekvik när man ska hämta sin bil efter avslutat verkstadsbesök?

När man lämnar in sin bil anger kunden om den vill hämta ut bilen på traditionellt sätt vid disken eller få ut nyckeln via Tjekvik-terminalen. Vår uppfattning är att till exempel vid en felsökning föredrar många kunder att prata med vår personal vid uthämtning av bilen, medan samma behov inte finns vid service. Om man väljer att checka ut via terminalen får man en betallänk via SMS där betalning sker innan uthämtning. Personalen ser till att alla verkstadsdokument läggs ut i bilen innan den hämtas ut och nyckeln hämtas enkelt ut i nyckelskåpet likt vid incheckningen. Fördelen med att hämta ut nyckeln i nyckelskåpet är att kunden kan hämta bilen efter att kundmottagningen har stängt ända fram till bilhallen stänger. Även här kan köer ibland uppstå då många kunder hämtar ut sina bilar vid samma tidpunkt på eftermiddagen.

Vad är fördelarna med Tjevik?

Om kunden önskar kan dem genomföra hela verkstadsprocessen digitalt på egen hand. De kan boka servicen på vår hemsida, göra eventuella tilläggsbeställningar samt lämna och hämta bilen via Tjekvik-terminalen. Lösningen kan även spara tid för kunden.

Skulle kunden behöva hjälp vid Tjekvik-terminalen är den placerad nära våra kundmottagare så dem snabbt kan hjälpa till. En annan funktion med Tjekvik är att kunden kan ange var på anläggningen bilen står vid inlämning och vi kan ange till kunden var bilen står vid uthämtning. På stora anläggningar kan det spara tid för alla parter att snabbt se vart bilen står.

Vi ser Tjekvik som ett bra komplement till det traditionella sättet vid verkstadsbesök, men det är viktigt för oss att kunden kan lämna in sin bil hos oss på ett sätt som dem föredrar.

Stort tack för att du tog dig tid Christian!