16 maj 2023

Tjänstebil - vad gäller?

Bensin, diesel, elbil eller laddhybrid? Ska bilen dra last, kan man ladda hemma eller på företaget, finns det någon miljöpolicy hos företaget? Idag finns det så många fler frågor gällande tjänstebil än tidigare och dialogen blir allt mer komplex. Jimmy Ejervall arbetar på Börjessons bil i Alingsås och tillsammans med sina kollegor är deras fokus på att hjälpa kunden med valet av ny bil där behovsanalysen är väldigt mycket mer tidskrävande idag.

– Jag har arbetat med bilförsäljning i ca nio år och har en yrkesutbildning inom försäljning och marknadsföring med mig sedan tidigare. Vi upplever idag att det är tuffare än någonsin och att vi många gånger “arbetar i blindo”. Det kan även vara så att företaget har en extern finansiering där vi inte vet utfallet på de finansiella delarna i affären när vi träffar föraren som söker ny bil, det kan även vara speciella utsläppskrav som kunden inte känner till, regler i företagets bilpolicy som vi inte heller vet något om när vi träffar föraren.

– Tidigare kunde en kund säga att han hade 8 prisbasbelopp (2023 är ett prisbasbelopp 52500 kronor) att köpa en bil för och då var det ofta upp till kunden själv att välja märke och modell inom den gränsen. Vad som kan bli problem är att företaget inte vet vad bilen är värd efter leasingtidens slut då prisbasbelopp inte ger svar på vad bilen är värd när den väl byts in vilket i sin tur innebär att man först efter tre år vet vad bilen faktiskt kostade när man får inbytespriset. Vid en operationell leasing där finansbolaget garanterar restvärdet dvs du betalar en månadskostnad och lämnar åter bilen efter avtalstiden så vet företaget redan från dag ett vad bilen kostar, man kan även kalla det TCO.

– Idag använder många i stället en modell som heter TCO (Total Cost of Ownership) och då kan kunden exempelvis ha 9000 kronor som maxkostnad i månaden att handla för och då är bilens värdeminskning inräknad då det i bakgrunden är en operationell leasing som finansiering på bilen. Det blir ett mer transparent sätt att beräkna den faktiska kostnaden för bilen. Dialogen med våra kunder har blivit väldigt mycket viktigare idag och framförallt att på ett enkelt sätt beskriva skillnaderna i olika lösningar. Det finns inget rätt eller fel i valet men den ena lösningen kan passa en kund bättre medan den andra passar en annan kund bättre, vi som säljare behöver ha en helt annan förståelse för kundens behov och försöka förenkla så gott bra det är möjligt.

– Det kan också vara så att allt är klart och man har valt en elbil för man har både tillgång till laddbox och solceller. Så har det i en omfattande dialog missats att kunden behöver dra en husvagn eller har sommarstuga utan tillgång till laddning och då får man börja om från början igen. Därför är det väldigt viktigt att ställa alla frågor tidigt och då händer det ändå att vi måste kontakta företaget för mer information runt Co2 utsläpp, TCO beräkningar och mycket annat.

– Det är inte svårare att handla bil idag än tidigare men du måste vara mycket mer förberedd och ha koll på många fler parametrar. Sen är det svårt för att reglerna ändras konstant. Tidigare fanns det en miljöbonus på elbilar som tagits bort samtidigt som räntorna stiger och kronan försvagas. Så det priset som gällde igår kan ha ökat flera tusen kronor på bara några dagar vilket gör det besvärligt.

Men om man nu väljer en tjänstebil, hur fungerar det då med exempelvis skötsel?

– Det följer med skötselråd som det såklart är viktigt att man följer oavsett hur bilen ägs eller finansieras. Vi bedömer alla inbytesbilar på samma sätt men vid en operationell leasing har kunden fått sitt inbytespris redan vid leverans av nya bilen vilket innebär att finansbolaget förväntar sig att bilen återlämnas i normalt slitage. Vid eventuella skador eller slitage som inte faller under normalt slitage innebär det såklart en kostnad för åtgärd.

Det verkar även som att nya däck ofta har sämre mönsterdjup än tidigare och det gäller framförallt på elbilar?

– Ja, det är ofta så att nya däck är rullmotståndsoptimerade och har ett mönsterdjup på 6 millimeter mot tidigare 7-8 millimeter på nya däck. Framförallt på elbilar kan detta vara avgörande vid återlämnandet av bilen då vridmomentet på en elbil är mycket starkare och däcken har en tendens att slitas mer.

Ofta är regeln att bilen ska återlämnas med ett mönsterdjup på minst tre millimeter vilket tidigare inte var ett stort problem. Idag är det annorlunda. Om man exempelvis tittar på däck till en Skoda Enyaq iV 80 som har standardfälgar på 19 tum vilket var otänkbart på en familjebil för bara några år sedan, dessutom med fälgstorlekar på 255/55 millimeter så kostar en uppsättning däck runt 15 000 kronor. Vilket på tre år ökar kostnaden med 450 kronor i månaden när du måste köpa nya däck.

Fakta

Tjänstebil eller förmånsbil?

Det beror på hur du använder bilen som bestämmer om det är en tjänstebil eller förmånsbil. Om du använder bilen privat gäller i "ringa omfattning" utan att det beskattas som en förmån. Med ringa omfattning menas max tio tillfällen per år och en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil.

Tjänstebil

En tjänstebil får endast användas i tjänsten och du måste redovisa exakt hur du kör för att slippa förmånsbeskattas. Det är du som förare som ansvarar för att körjournalen är rätt ifylld. I lagen finns inget krav på körjournal, men utan en korrekt ifylld journal riskerar du att förmånsbeskattas. Tänk på att resor till och från arbetet normalt räknas som privata resor.

Det säkraste sättet att garantera att bilen inte används privat är att parkera bilen på arbetsplatsen efter arbetstidens slut och lämna nycklarna på företaget. Har du företaget hemma är det extra viktigt att du för journal för dina resor.

Förmånsbil
Om din arbetsgivare låter dig köra en tjänstebil privat kallas det förmånsbil. Att du själv får använda bilen privat räknas som en förmån och du som förare betalar inkomstskatt för förmånen. Håll reda på hur mycket du kör i tjänsten och privat. Tänk på att reglera i avtal vad som ska gälla om du får använda tjänstebilen även för privat bruk.

Körjournal

Enklast är att ha en körjournal där du detaljerat antecknar alla resor, både privata och i tjänsten. Detta för att kunna visa att du inte använder företagets bil mer än tillåtet för att slippa bli förmånsbeskattad. Även för dig som har en förmånsbil kan det vara viktigt med körjournal för att kunna skilja på privata resor och resor i tjänsten. Det finns flera sätt att föra körjournal, på papper, i en dator eller elektroniskt.

På skatteverkets hemsida kan man läsa att en körjournal ska innehålla:

- mätarställning vid årets början

- mätarställning vid årets slut.

- Utöver det bör körjournalen även ha följande uppgifter:

- bilens registreringsnummer.

- aktuellt år.

- datum och mätarställning vid resans start och slut.

- hur många kilometer den anställda kör varje resa.

- vilken adress resan startade från och avslutades på.

- ärende/syfte med resan.

Vilka platser, företag eller kontaktpersoner den anställda har besökt (behövs inte vid privata resor) anteckningar om bilförare och tankning med mera. Det är bra att anteckna antal liter bränsle och pris när bilen tankas. Då är det lättare att beräkna värdet av den privata körningen.

Text: Denny Bågenholm, Lokalpressen